SOALAN: Apakah hukum menambah lafaz “Ta’ala” ketika memberi salam dan “Sayyidina” ketika berselawat kepada Nabi s.a.w. di dalam solat?
JAWAPAN:
Secara ringkasnya, tidak terdapat sebarang nas (yang sahih) yang menunjukkan bahawa Nabi s.a.w. menambahkan lafaz “Ta’ala” atau “Wa barakatuh” ketika memberi salam di dalam solat.
Sebaliknya, apa yang sabit dengan sunnah Nabi s.a.w., baginda hanya memberi salam dengan berkata, “Assalamu’alaikum wa rahmatullah,” sebagaimana yang menjadi pegangan Mazhab asy-Syafi’i berdasarkan riwayat berikut:
أَنَّهُ كَانَ يُسَلِّمُ عَنْ يَمِينِهِ وَعَنْيَسَارِهِ "السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ" حَتَّى يُرَى بَيَاضُ خَدِّهِ مِنْ هَا هُنَا وَبَيَاضُ خَدِّهِ مِنْ هَا هُنَا
Maksudnya:
Bahawasanya dahulu, baginda (s.a.w.) memberi salam pada arah kanannya dan kirinya (sambil menyebut), “Assalamu’alaikum wa rahmatullah, assalamu’alaikum wa rahmatullah,” sehingga dapat dilihat putihnya pipi baginda dari sebelah kanan dan kiri.
Hadis ini turut diriwayatkan oleh al-Imam Abu Daud dan al-Imam Ibn Majah di dalam Sunan mereka.
Walaupun makna asalnya tidak salah untuk dituturkan di tempat lain (di luar solat), tetapi oleh kerana solat adalah ibadah khusus, maka yang terbaik adalah kita beramal setakat apa yang dicontohkan oleh Nabi s.a.w.
Demikianlah juga halnya dengan tambahan lafaz “Sayyidina” ketika berselawat di dalam solat; ia juga tidak sabit dengan sebarang nas, meskipun Nabi s.a.w. sememangnya sayyid (ketua) kita. Tetapi, kerana bukan begitu yang diajar oleh Nabi s.a.w. di dalam solat, maka berpada dengan sunnah bagindalah yang lebih baik.
Walau bagaimanapun, jika ada yang menambahkan lafaz “Sayyidina” ketika berselawat kepada Nabi s.a.w. di dalam solat, ia tidaklah menyebabkan solatnya menjadi tidak sah. Hanyasanya, ia kurang baik berbanding apa yang diajarkan sendiri oleh Nabi s.a.w.
Adapun di luar solat, tidaklah mengapa.
Wallahu a’lam.