SOALAN: Adakah boleh mencampur adukkan pelbagai mazhab sekiranya mazhab itu mudah untuk kita mengikutinya dan bolehkah digunakan cara begini bagi orang awam dan golongan yang berilmu?
JAWAPAN:
Masalah inidisebut sebagai talfiq mazhab atau mencampur adukkan beberapa pendapat daripada mazhab yang berbeza. Maka, orang yang melakukannya tidak terikat dengan satu mazhab sahaja dalam semua masalah atau keadaan dalam kehidupan sehariannya.
Para ‘ulamak berbeza pendapat dalam menentukan hukumnya. Ada sebahagian yang mengharusnya dan ada pula yang melarangnya. Jadi, kalau kita mahu beramal dengan talfiq mazhab, kita hendaklah terlebih dahulu bersetuju dengan ‘ulamak yang mengharuskannya.
Contohnya,Imam Syafi’i berpendapat bahawa haji yang paling baik adalah Haji Ifrad, manakala Mazhab Hanbali pula berpendapat bahawa haji yang paling baik adalah Haji Tamattu’, kerana Nabi s.a.w. sendiri Haji Tamattu’ dalam Haji Wida’, barangkali kerana ia lebih menyenangkan. Misalnya, setelah selesai ‘umrah, pasangan suami isteri sudah boleh bersama. Ertinya, Nabi s.a.w. sendiri mahukan kesenangan untuk umatnya.
Jadi, mana-mana pengikut Mazhab Syafi’I yang mengerjakan Haji Tamattu’ kerana menganggap ianya lebih baik daripada Haji Ifrad, dia sebenarnya telah melakukan Talfiq Mazhab tanpa disedarinya.
Contoh kedua ialah kita mengambil wudhu’ mengikut Mazhab Syafi’i, lalu kita mengikut Mazhab Hanafi dalam masalah pembatalan wudhu’. Kemudian, kita bersolat mengikut Mazhab Maliki.
Adakah ia juga boleh dilakukan? Jawapannya, boleh, jika kita benar-benar mengetahui hukum fiqhnya ada; bukan mesti mengetahui dalil-dalilnya, kerana hakikatnya mazhab hanyalah pendapat para ‘ulamak; bukannya sebuah ketatapan daripada Allah sehingga kita mesti berpegang dengan satu mazhab dalam semua perkara pada setiap masa.
Yang dilarang hanyalah apabila kita beramal tanpa ilmu dan berdasarkan prasangka semata-mata, kerana Allah sendiri berfirman:
وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا
Maksudnya:
“Janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak punyai ilmu tentangnya. Sesungguhnya, pendengaran, penglihatan dan daya intelek, setiap satunya pasti akan ditanya (tentang penggunaannya).”
[Surah al-Isra’ (17): 36]
Wallahu a’lam.